Üzleti intelligencia a mindennapokban

A kifejezés – üzleti intelligencia – két olyan szóból áll, amely mindenki számára ismerős. Mégis, hogyan jön össze ez egy mindinkább terjedő szolgáltatás megnevezésében?

Az üzleti intelligencia alapjai

Amerre csak nézünk, adatokat látunk, gyűjtünk, és ezekhez rendszerezésre van szükségünk. Nem öncélú ugyanis az emberiség adatok iránti fétise: az ezek közötti összefüggések megértéséhez ábrázolható, áttekinthető, összemérhető formába kell hozni a „nyers” adatokat, mert csak így lehet megalapozni az időtálló, és később helyesnek bizonyuló üzleti döntéseket.

Az üzleti intelligencia mint külön szaktudás először az 1960-as években jelent meg, majd az 1980-as években megkezdődött, majd egyre gyorsuló folyamat – a személyi számítógépek terjedése – tovább növelte az angolul BI (Business Intelligence) szócskával rövidített szakma utáni keresletet. Ma már a BI-rendszerek szofisztikálódásával, a technológia érettebbé válásával rendkívül felhasználóbarát megoldások jelentek meg. Egy-egy vállalat alkalmazások és különféle informatikai eszközök segítségével teszi értelmezhetővé az adatokat. Sőt, megjelent a rendkívül keresett Data Science pozíció is, melynek művelői sokszor az egész cég laikusabbnak tartott munkatársai számára is megvilágítják, milyen döntéseket kell hozni egy-egy adatsor alapján.

Mivel foglalkozik az üzleti intelligencia?

A kifejezés manapság összefoglaló jelentéssel bír, hiszen az idők során sokféle folyamatot és tevékenységet magába épített, és végső soron az üzleti teljesítmény növeléséhez, a jobb döntésekhez ad muníciót. A BI (a teljesség igénye nélkül) ezekkel foglalkozhat:

  • Adatbányászat: hatalmas adatbázisokban statisztikai módszerek és gépi tanulás módszerével keres trendeket.
  • Riportkészítés: az adatelemzés összeállításával a döntéshozók, vezetők munkáját könnyíti meg.
  • Adatvizualizáció: az adatok képi megjelenésével grafikonokat, táblázatokat gyárt, amelyekből egyszerűbb a konzekvenciákat levonni.

Miért fontos a BI?

uzleti-itnelligencia-a-mindennapokban-bixpert

Az információ önmagában nem sokat ér, az számít, miként értelmezzük. Az üzleti intelligencia az adott vállalat üzleti összefüggéseiben értelmezi a céggel kapcsolatos adatokat, kitapint trendeket, és olyan összefüggéseket tár fel, amelyek más módszerrel addig rejtve maradtak a cég felsővezetői és munkatársai előtt.
Növelni kell a profitot? Elemezni kéne a fogyasztói magatartást? Optimalizálni kellene a működést? A BI mindezekben segíteni tud, sőt, új problémák felszínre emelésében is kiválóan használható.

Így működik

A szervezetben felmerül egy probléma, egy kérdés, például: milyen trendek figyelhetők meg a vállalat működésében, a pénzügyi-kereskedelmi tevékenysége során? Ehhez először össze kell gyűjteni a releváns adatokat, és a cégek ennek megkönnyítésére egyre gyakrabban élnek saját adattárház fenntartásával: ezek olyan tárhelyek, amely a vállalat többféle informatikai rendszeréből vesznek át adatokat, hogy egy, közös helyén tegyék lehetővé az adatbányászatot. Az adatelemzés ezután következik, és annak eredménye határozza meg a következő üzleti döntéseket. A cél minden esetben az elején megfogalmazott cél elérése, a kérdés megválaszolása. Ezzel ér véget a BI project.

Az adatbányászok, adattudósok sokszor teszik fel a munkakérdést: miért történt ez és ez, és mi fog történni legközelebb? Ez egy folyamatos kérdezz-feleleket, adatbegyűjtést és -elemzést jelent. Nem véletlen, hogy egyre több szervezet kezdi kiépíteni a maga üzleti intelligencia rendszerét, és készíti fel munkatársait e szemléletmód és hozzáállás elsajátítására.

Szerencsére a modern szoftverek erősen lerövidítik a tanulási időt, és a „laikusokat” is felruházzák a használat képességével. A BI piacán olyan óriáscégek is megtalálhatóak, mint például a Microsoft vagy az Oracle, de természetesen egy MicroStrategy-t mi jobb választásnak tartunk éppen könnyű használhatóság, kiváló dokumentációja és sokrétűsége miatt. (Ráadásul a MicroStrategy implementálása során mi is ott vagyunk, hogy segítsünk.)

Kik élnek az üzleti intelligencia lehetőségével?

Szinte mindenki, akinél adat termelődik, vagyis a BI gyakorlatilag minden vállalat és vállalkozás számára egyértelmű hasznot hajt. (Természetesen minél nagyobb egy cég, annál több adatot termel, és annál mélyebbre lehet ezekben ásni, összefüggéseket kutatva.)
A platformok lehetőségei bővülnek, ma már mobilon is elérhetők, és az ügynevezett önkiszolgáló rendszerek emberi beavatkozás nélkül képesek különböző elemző riportokkal ellátni a vállalat bármelyik részlegét.

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

© 2022 Bixpert. All Rights Reserved.

KAPCSOLAT

Szeretne többet megtudni szolgáltatásainkról és termékeinkről?

Vegye fel velünk a kapcsolatot, munkatársunk készséggel áll rendelkezésére a BI-t érintő kérdéseiben!

Mi iránt érdeklődik?