Egy adatvezérelt világban élünk, amelyben az üzleti intelligencia (BI) és az adatelemzés már-már szinonimává vált, annak ellenére, hogy a kettő között van különbség. Tény, hogy igen sok átfedés van közöttük, a részletekből azonban kiderül, hogy nem lehet a két fogalmat azonosítani.
Mi az az üzleti intelligencia?
Az üzleti intelligencia , vagyis BI célja, hogy az adatok felhasználásával javítsa a céghez kapcsolódó üzleti folyamatokat. Égisze alá sorolható például a benchmarking és a piaci trendek figyelése is. A BI keretein belül végzett munka eredményeképpen jelentések készülnek, amik hozzájárulnak az üzleti döntésekhez.
Mi az az adatelemzés?
Az adatelemzés az üzleti intelligenciánál tágabb fogalom. Segítségével a nyers és strukturálatlan adatokból juthatunk hozzá információhoz. Az adatelemzési folyamatok négy típusúak lehetnek:
Leíró
A leíró analitika a nyers adatokat összegzi és készíti elő a mélyebb elemzésre. Könnyen értelmezhető és befogadható módon tárja az eredményeket az üzleti szakemberek elé, például az különféle üzleti mutatók formájában.
Diagnosztika
A diagnosztikai analitika a leíró elemzésre épül, azt dolgozza tovább. Célja annak felfedése, hogy mi áll a trendek hátterében, például miért növekszik vagy csökken a teljesítmény. Ezzel lehetőség nyílik a múltbéli trendek azonosítására.
Prediktív
A prediktív analitika segítségével a jövőre vonatkozóan lehet előrejelzéseket tenni a múltban megfigyelt trendek alapján. Lényeges azonban, hogy ebben az esetben az adatok nagy mennyiségére van szükség.
Prescriptív
A prescriptív analitika úgy járul hozzá a döntések meghozatalához, hogy a jelen döntéseinek jövőbeni eredményeit elemzi.
Milyen hasonlóságokat fedezhetünk fel a BI és az adatelemzés között?
A két definíció alapján tehát az alábbi hasonlóságokat lehet azonosítani:
Értékes információt ad: mind az üzleti intelligencia, mind pedig az adatelemzés hozzájárul ahhoz, hogy a szervezet értékes információkhoz jusson hozzá. Ezeket aztán a meglévő stratégia csiszolására vagy pedig egy jövőbeni kidolgozásához lehet használni.
Hasonló a folyamat: a folyamat mindkét esetben nagyon hasonló, része például az adatgyűjtés, ami kifejezetten fontos a végeredmény szempontjából.
Betekintést nyújt: a BI és az adatelemzés egyaránt betekintést enged, a keletkezett adatokat, eredményeket pedig a felhasználó elé tárja a döntéshozatal és a szervezet javítása érdekében.
Milyen különbségek vannak a BI és az adatelemzés között?
A következőkben megvizsgáljuk, hogy milyen különbségeket lehet felfedezni a két fogalom között. Lényeges eltérés, hogy az adatelemzés nyers adatokkal dolgozik, a BI viszont strukturált adatokkal, amik adattárházakból származnak és kifejezetten az üzleti tevékenység javítására vonatkoznak.
Mindez a hozzáférés kérdésére is hatással van. A BI az üzleti folyamatokhoz kapcsolódik, ezzel ellentétben az adatelemzéshez technikai, matematikai, IT tudás is szükséges. Míg előbbi a belső felhasználókat figyel a folyamatok optimalizálása és a jobb döntéshozatal céljából, az adatelemzés a külső felhasználókra összpontosít. Mindkettő hozzájárul a fejlődéshez, a BI ugyan nem termel közvetlenül bevételt, a kibocsátást azonban növeli, az adatelemzés azonban egy bevételtermelő eszköz.
Üzleti intelligencia és adatelemzés kéz a kézben
A két fogalom nem egymásnak versenytársa, a legcélravezetőbb mindkettőt alkalmazni a napi és a hosszú távú működés javítására. A hasonlóságok és a különbségek megértésével hatékonyabban használhatók fel az erőforrások és állíthatók a cég szolgálatába.
Forrás: gooddata.com