A vállalatok percről perce, pillanatról pillanatra adatokat termelnek. A számlálók pörögnek, az adatok pedig csak termelődnek és termelődnek. A sok munka és erőfeszítés azonban mit sem ér, ha nincsenek az adatok rendszerezve, feldolgozva, ha nincs egy ember, aki értő módon következtetéseket tud levonni belőlünk. Az üzleti elemző (Business Analyst, BA) feladata, hogy az igényeket összehangolja a termékkel. De vajon hol a helye az agilis szoftverfejlesztés világában?
Mit csinál az üzleti elemző?
Az üzleti elemző munkakör a modern kor szüleménye. Korábban az adatok még nem töltöttek be ekkor jelentőségű szerepet a vállalatok életében, így nem alakult ki olyan apparátus sem, aki ezek kezelésére specializálódott. Idővel azonban, ahogy új technológiák jelentek meg, az üzleti intelligencia egyre fontosabb vált, egészen pontosan az, hogy valaki a számok szintjén is kövesse az igények és a tények összehangolását.
Az üzleti elemzés megjelenése nagyjából egy időben történt az üzleti alkalmazások elterjedésével. Az 1980-as évekre tehető, amikor megjelentek az első ilyen alkalmazások, számuk pedig évről évre csak növekedett. Ahogy szaporodnak a cégen belül a különféle működést segítő programok, úgy növekszik annak jelentősége, hogy legyen valaki, aki ezeket átlátja, aki tud olvasni a sorok között.
Az üzleti elemzés lényege abban ragadható meg, hogy biztosítja az átjárást a stratégiában megjelölt célok és a létrejövő termék/szolgáltatás között. Ez technikailag abban nyilvánul meg, hogy a fejlesztés és a biznisz érdekei mellett is kiáll. Szoros kapcsolatot ápol a fejlesztőkkel, közreműködik a tervezésben és a célok kijelölésében is.
Az üzleti elemzőnek számos speciális tulajdonságra szüksége van. Át kell látnia az egész képet ahhoz, hogy fejlesztési javaslatokat tudjon tenni, értékes észrevételeit meg tudja osztani. Ehhez azonban nem szabad elveszni a részletekben.
Üzleti elemző szerepe az agilis szervezetekben
Annak ellenére, hogy az üzleti elemző egy igen fontos szerepkör, az agilis szervezetekben mégis olykor megkérdőjeleződik a létjogosultsága. Szerepét ugyanis sokszor a Product Owner, vagyis a PO látja el. Az ő feladat, hogy a lehető legtöbbet hozza ki az adott termékből/szolgáltatásból, miközben lényegében átveszi a mediátori szerepet az ügyfél és a fejlesztők között.
A legtöbb esetben a két szerepkör párhuzamosan is megfér egymás mellett, tény azonban, hogy feladataik között vannak átfedések. A BA jellemzően az agilis szervezetben a projektre fókuszál, követi az elemzési stratégiát, segíti a Minimum Viable Product (MVP) létrejöttét, modellez, elemez, figyeli miként illeszkedik a termék az üzleti architektúrához.
A PO feladata az üzleti és a termék stratégiájának követése. Tevékenységének központi elemét maga a termék/szolgáltatás, illetve az ügyfél adja, ennek megfelelően követi az biznisz stratégiát, az üzleti felhasználók alakulását, a piacot, a költségeket.
Vannak azonban bizonyos feladatok, amiket mind az üzleti elemző, mind pedig a Product Owner elláthat. Ide sorolható a story-k készítése és demózása, az üzleti terv kialakítása és a backlog sorrendiségének meghatározása.
Az üzleti elemző feladata tehát a modern, agilis szervezetekben sem alábecsülendő. Ez a szerepkör ugyan az évek során átalakult, és minden bizonnyal az új irányzatok megjelenésével időről időre megújul majd, mégis igen jelentős szerepet játszik az üzlet és a fejlesztés közötti érdekek, álláspontok összehangolásában.