Skip to main content

DSS – Döntéstámogatás digitálisan

Az üzleti döntések ideális esetben nem intuitív módon születnek, hanem előkészítés, elemzés előzi meg őket. Különösen igaz ez azok esetében, amelyek a cég folyamataira, az üzletmenetre jelentős hatást gyakorolnak. A döntéstámogatás ma már a modern technológia segítségével is megoldható a döntéstámogató rendszerek segítségével.

A döntéstámogatás céljából megalkotott szoftverek, a DSS-ek (Decision Support System) a működés hatékonyságának növelésében, az előrejelzésekben nyújtanak hatalmas támaszt a cégek, a cégvezetők számára. A döntéstámogató rendszerek különféle adatbázisok és elemzések segítségével interaktív módon járulnak hozzá a problémák megoldásához.

Döntéstámogatás szoftver segítségével

A döntések meghozatalának segítésére többféle rendszerhez is nyúlhatunk. Nézzük, milyen döntéstámogató rendszerek léteznek!

  • Adatorientált: alapja az adat és azok elemzése. Ez a leggyakoribb változat az IT világban. Például: adattárházak
  • Kommunikáció-orientált: akkor beszélhetünk erről, ha több ember tevékenységének koordinálása a rendszer alapja. Például: időpontfoglaló rendszer
  • Dokumentumorientált: a döntésmeghozatal alapját a dokumentumok, iratok adják. Például: levéltár
  • Tudásorientált: a döntés támogatása egy szakértői vélemény kikérésében nyilvánul meg. Például: szakértői elemzés
  • Élethelyzet-orientált: a való élethez hasonlító modellek, szituációk felvázolása adja a döntés hátterét.

Egy másik csoportosítás azt veszi alapul, hogy mi kerül a középpontba és milyen változékony maga a folyamat. Ezek alapján állt fel az alábbi kategóriarendszer:

  • Operatív, dinamikus folyamatokat elemző rendszer: ezek az időben visszamenően elemzik a döntéseket. A módszer lényege, hogy kérdéseket tesznek fel a múltra vonatkozóan (például: Hogy lehetett volna elkerülni a projekt csúszását?), ezek megválaszolásával vonnak le következtetéseket, amiket a jövőben hasznosítanak.
  • Operatív statikus folyamatokat elemző rendszer: ennek célja a status quo leírása, vagyis a jelenlegi helyzet feltérképezése, az adott cég/termék/szolgáltatás gyengeségeinek és erősségeinek megállapítása.
  • Stratégiai dinamikus folyamatokat elemző rendszer: ezek célja, hogy a rendelkezésre álló adatok és információk alapján előre jelezzék, hogy mi fog történni a jövőben. Tipikus példája az időjárás-előrejelzés.
  • Stratégiai statikus folyamatokat elemző rendszer: ezek a rendszerek azért jöttek létre, hogy feltárják az adott helyzet változásait, vagyis trendeket írjanak le.

Milyen elemekből épül fel egy döntéstámogató rendszer?

Ahogy a nevük is mutatja, a döntéstámogató rendszerek összetett programok, amik különböző építőkövekből épülnek fel. Ezek mindegyike szükséges ahhoz, hogy a döntések meghozatala gyorsabb, pontosabb és egyszerűbb legyen.

  • Adatbázis: a rendszer alapja az adatbázis, ami kizárólag azokat az információkat tartalmazza, amelyek szükségesek egy adott döntéshez. Itt a leglényegesebb, hogy olyan adatok kerüljenek be az adatbázisba, amelyek vizsgálata valóban hasznos és értelmes eredményt hozhat. Előfordulhat az is, hogy a döntéstámogató szoftvernek nincs külön adatbázisa, ebben az esetben meg kell adni, hogy mely adattárházból nyerhetők ki az információk, amelyek az adatelemzés alapját adják.
  • Modellező réteg: itt történik a csoda, itt lesz az adatból információ, vagyis itt ölt olyan formát, amit az üzleti folyamatokban hasznosítani lehet. A statisztikai számítások, kombinációk, adatelemző technikák segítségével összefüggésekre derülhet fény, olykor olyanokra is, amelyek eddig nem voltak ismertek sejtés szintjén sem.
  • Front-end: ez lényegében az eredmények prezentálásának szintje. Egy erre a célra fejlesztett alkalmazásnak vizuálisan kell bemutatnia az eredményeket, úgy, hogy azok mindenki számára érthetők és befogadhatók legyenek.

Üzleti intelligencia viszonylatában

Az üzleti intelligencia (BI) manapság igen népszerű vendég a fejlődés útját választó szervezeteknél. Ma már egy döntéstámogató rendszer is épülhet üzleti intelligenciára, így bizonyos szempontból, a gyakorlat szintjén összeolvadtak. Az üzleti intelligencia azonban szélesebb körben használható, egy olyan technológiai megoldás, ami túlmutathat a döntéshozatalon is.

A döntéstámogatás a legtöbb vállalat életének fontos része. A csatasorba állítható eszközök tárháza igen széles, egy egyszerű Excel táblától a komplex rendszerekig terjedhet. A Bixpert által kínált termékek az utóbbi kategóriába sorolhatók. A MicroStrategy, a Jedos, az Exasol és a Visual Crossing segítségével új szintre emelheti az üzleti folyamatokat és a döntéshozatalt. Kíváncsi vagy, a Te cégednél hogyan javítható a hatékonyság? Kollégáink segítenek!

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

© 2022 Bixpert. All Rights Reserved.

KAPCSOLAT

Szeretne többet megtudni szolgáltatásainkról és termékeinkről?

Vegye fel velünk a kapcsolatot, munkatársunk készséggel áll rendelkezésére a BI-t érintő kérdéseiben!

Mi iránt érdeklődik?