Szinte nem is találunk olyan iparágat, ahol a nagy mennyiségben keletkező adatok üzleti célú feldolgozása, elemzése ne járna haszonnal. Mielőtt azonban a BI bevezetésével csak most kacérkodó cég nagy hirtelen belevágna az üzleti analitikába, érdemes megfontolnia ezt a hét szempontot.
1. Milyen üzleti információra van szükségünk?
Ez az alfája minden BI tevékenységnek. Ennél a pontnál kell megfogalmazni a releváns, már rendszerezett adatok formáját, ugyanis ezek jelenthetik a későbbi döntések alapját. A BI célja pedig épp az, ahogy az adatokból döntés, cselekvés és mérhető eredmény legyen.
2. Milyen üzleti analitikára van szüksége a cégemnek?
Egy adott cég iparági elhelyezkedése – és a vezetők, részvényesek elvárása – dönti el, hogy milyen típusú üzleti analitikát kell bevezetni. Gyakran ez az ügyfelek megtartására, elégedettségük, költésük fokozására jó, máskor pedig a költésszerkezet ésszerűsítésére, csökkentésére, optimalizálására.
3. Milyen fő üzleti döntéseket támogasson a BI?
Az 1-es pontban már láthattuk, hogy a BI az üzleti döntésekhez ad muníciót. Ezek meghatározása az egyik legfontosabb kérdés a szervezet életében a BI bevezetés előtt.
4. Az üzleti döntések hatása milyen folyamatokat fog érinteni?
A BI bevezetése a változások sorának első lépése. A gördülékeny implementálás érdekében ki kell jelölni azokat a területeket, amelyekre a döntéseknek hatása lehet, és ezeket fontos bevonni már a folyamat elején. A szervezeten belüli támogató és együttműködő mentalitás kialakítása kulcsfontosságú egy BI projekt sikerében.
5. Mekkora haszonnal, nyereséggel jár a BI bevezetése?
Ennek megbecslése fontos tényező, hiszen a BI-projekt befektetést, szervezeten belüli változásokat kíván, és csak ezek után „termel” értéket.
6. Hogyan változnak meg az emberek, a folyamatok és a technológia?
Már a BI-folyamatok bevezetése előtt, közben és után is változások várhatók. Ezek előzetes felmérése, összehangolása a cégen belüli változásmenedzsment feladata. A legtöbb vállalatnál ugyanis az üzleti analitika megjelenése gyakran felkészületlen szervezettel és strukturálatlan adatokkal találkozik. Az együttműködés ebben az esetben nemcsak nehézséget, de lehetőséget is jelent.
7. Hogyan használják versenytársaink a BI-t?
Nincs két egyforma vállalat, még ha nagyjából ugyanolyan méretűek, és azonos iparágban dolgoznak. Ennek ellenére mindig van mit tanulni a konkurenciától ezen a területen is. Ez egy másfajta, elmélyültebb hozzáállást követel az ezzel foglalkozó szakemberektől, hiszen - a kommunikációval ellentétben – a BI kevésbé látványos terület.